zaterdag 1 september 2012

Amsterdamse service


Er is er veel over gezegd en geschreven, maar af en toe blijf je je verbazen over de service in restaurants in Amsterdam.


In de loop van de zaterdagochtend stelden vrienden voor om even lekker met zijn allen, dus inclusief kids, te gaan lunchen. Het werd restaurant Mazzo, daar hebben ze namelijk achterin zo'n relaxte speelhoek, dan kunnen die kleintjes lekker spelen en wij nog een gesprek met elkaar voeren. Top plan! 

Op weg er naar toe haal ik nog even snel een croissantje voor Puck. Weet niet wat er met madame aan de hand was, maar ze was een beetje moodie. Maar na een paar happen rende ze alweer vrolijk over straat en schreeuwde het uit van plezier toen ik zei dat er een appelsapje op haar stond te wachten.

Gelukkig was het niet zo druk en konden we lekker achterin zitten. De speelhoek was een puinhoop. Daar verbaas ik me af en toe ook over. Als ouder ruim je toch even snel een beetje op, als je kind daar net een half uur heerlijk heeft zitten spelen?

Een beetje een (over bovengenoemde rotzooi, die dus niet van ons was) geïrriteerde serveerster, kwam ons de kaart brengen. 

Hmmm ondanks dat er overal bordjes hangen dat je geen zelf mee gebracht eten daar mag nuttigen, hebben ze niet echt een kindvriendelijke lunchkaart. Mijn vriendin vraag het verschil tussen de 2 tosti 's op de kaart, maar volgens deze mevrouw is dat er niet echt, smaken de kazen provolone en fontina hetzelfde en zijn het beide erg milde kazen.

Mijn bijnaam is toevallig "de muis", ik ben nl nogal dol op kaas. Dus ik weet dat fontina een zachte, beetje nootachtige smaak heeft en dat provolone weelderig en pikant smaakt. Dus dat zeg ik tegen de serveerster, maar die reageert geirriteerd dat het praktisch hetzelfde is en zucht dat ik ook Hollandse kaas kan krijgen als dit niet goed is. Daar was het mij echter totaal niet om te doen, dus ik bestel gewoon een tosti van de kaart, die met provolone. "En doe die ook maar voor de kids", zegt mijn vriendin. Verder bestellen we voor iedereen een lekker gerecht en nog een extra pizza, plus jus, koffie, wijntje, fles water en appelsap voor de kleintjes. Alles mag tegelijk komen, lekker makkelijk.

Kennelijk niet. Ondanks dat het niet druk is, hebben die 3 andere tafels die na ons besteld hebben, al lang en breed hun lunch voor hun neus staan, maar wij zitten nog steeds te wachten. De bediening had niet helemaal begrepen dat t wel zo handig is om de tosti's die al lang klaar waren en stonden te wachten op de pizza alvast te serveren in plaats van koud te laten worden, zeker als je met hongerige kinderen bent....
Maar we zijn gezellig uit lunchen, dus niet zeuren en lekker genieten van het eten. Zo gezegd, zo gedaan, alleen bij 1 kindje viel de tosti niet zo in de smaak. Hij had wel erg honger, maar vond de kaas te heftig..... Ik had nog een halve croissant in mijn tas, dus vraag of hij daar misschien zin in heeft. Op het moment dat ik het zakje opendoe, stormt de serveerster op me af en snauwt dat ik hem dat niet mag geven. Verbaasd kijk ik op en vraag me af wat er aan de hand is. "u mag geen zelf meegenomen etenswaar hier nuttigen, er hangen niet voor niets overal bordjes, kunt u niet lezen?"

Ik begrijp dit principe, echt waar. Er zijn ouders die met hele picknick manden een restaurant binnenkomen en die vervolgens uren een tafeltje bezet houden, maar niets bestellen.
Maar wij hebben hier toch echt net voor minimaal 100 euro geluncht, voor alle kinderen een tosti en minimaal 2 drankjes besteld. Mag ik dan een hongerig jochie niet die halve croissant geven? Dus ik vraag aardig of ze een oogje dicht kan knijpen. Dat viel duidelijk verkeerd en na nog wat woorden naar me te snauwen, loopt ze boos weg, met de duidelijke boodschap dat ik dat halve croissantje terug in mijn tas moet stoppen. Wat happened met op een vriendelijke toon aan iemand iets vragen of uitleggen?
Oké, denk ik nog, het zal wel. Ze heeft gelijk, het wordt aangegeven en je moet ergens een lijn trekken. Terwijl ik dit aan een 3 jarig kind probeer uit te leggen, zie ik dat de serveerster zich over mij uitlaat naar haar collega en rare bekken aan het trekken is. Ze doet me na alsof ik een of andere heks ben die tegen haar is uitgevallen. Mijn mond valt open van verbazing. Is dit serieus hoe men hier met de klant omgaat? Ik probeer hier te genieten van mijn vrije zaterdag, geef mijn zuur verdiende geld uit om bij u, de Mazzo, kindvriendelijk restaurant, lekker te lunchen en vervolgens wordt ik zo behandeld? 
Ergens gaat het toch echt heel erg mis met de service en klantvriendelijkheid in deze stad.....

Tip waar je wel relaxt me je kind(eren) kan lunchen: 
Tante Lien's feestje